Hej!

"Människor lever så kort tid, vi är ganska betydelselösa och det är just det som gör att det mesta kan bli så betydelsefullt. " Laleh

25 januari 2006

Enkät från Antifeministiska samfundet

Den här enkäten fick jag från två killar som kallar sig representanter för Antifeministiska samfundet. Själva beskriver de sig så här: "Antifeministiska Samfundet grundades i november 1996 och är en organisation för diskussion om och kritik mot feminism. Här träffas vi, män och kvinnor, feminister och antifeminister. Här för vi den debatt som från början blev, och fortfarande är, bannlyst i media och politik: Debatten om jämställdhet på båda könens villkor, för båda könens bästa. Självfallet är vi inte mot kvinnor, rättvisa mellan könen, eller att könsroller förändras när människor så önskar." Jag förstår inte. Enligt svenska akademiens ordbok är feminism "åskådning som hävdar o. rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen" och det här verkar inte Antifeministiska samfundet vara emot men de kallar sig likväl antifeminister. Och kolla den här enkäten: * Kvinnomisshandel 1. Hur många kvinnor dör varje år på grund av kvinnomisshandel? a. 16 st. b. 36 st. c. 52 st. d. 74 st. * Våldtäktsmannen 2. Vem är den representativa våldtäktsmannen och kvinnomisshandlaren? a. Vilken man som helst. b. Ingen vet. c. De är främst socialt marginaliserade män. d. De är enbart socialt marginaliserade män. * Sjukvård 3. Testas nya läkemedel och nya mediciner främst på män? a. Ja, läkemedelsbolagen tar inte tillräckligt stor hänsyn till kvinnors problem och sjukdomsbilder. b. Ja, läkemedelsbolagen baserar sina tester på fördomar om kvinnors kroppar. c. Ja, till en början testas mediciner främst på friska män. Läkemedelsbolagen tar hänsyn till de risker som läkemedelstester kan medföra foster. Men alla läkemedel testas på båda könen innan de godkänds. d. Nej, det finns inga som helst skillnader i testandet av nya läkemedel mellan könen. * Könsfördelning av total arbetstid 4. Arbetar kvinnor mer än män? a. Nej, män arbetar mer än kvinnor då de arbetar 30 timmar per vecka mot kvinnors 21 timmar per vecka inom förvärvsarbete. b. Män och kvinnor arbetar ungefär lika mycket totalt sett. De arbetar 51 timmar per vecka. c. Ja, kvinnor arbetar mer än män då de arbetar drygt 30 timmar mot mäns 21 timmar inom hushållet. d. Ja, kvinnor arbetar mer eftersom män har mer fritid än kvinnor. * Lönediskriminering 5. Hur stor är lönediskrimineringen mellan män och kvinnor? a. Kvinnor tjänar 83 % av mäns löner. b. Löneskillnaden mellan män och kvinnor ligger på 8 % för likvärdigt arbete. c. Löneskillnaden mellan män och kvinnor ligger på 0,7 - 2 % för likvärdigt arbete. d. Lönediskrimineringen är inte bevisad. Men den skillnad som blir kvar efter att ha tagit hänsyn till kända faktorer ligger på 0,7 – 2 %. Vad vill ni säga med den? Att all forskning om mäns överordning och kvinnors underordning är fel bara för att ni har hittat någon som har kommit fram till att lönediskriminering inte finns? Eller att ni har kommit på att det är färre kvinnor än vad den officiella statistiken anger som blir dör i sviterna efter kvinnomisshandel? Problemet är ju att man bara behöver titta över nästippen för att se att dessa stora problem existerar i Sverige. Och att de är strukturella. Och då kanske inte problemet är en procentenhet hit eller dit, eller en mördad kvinna mer eller mindre - utan att kampen för ett jämställt samhälle måste drivas av fler. Det är den kampen jag tänker ägna mig åt. Istället för att ödsla tid på att svara på enkäter som denna.

18 Comments:

At 1/25/2006 02:42:00 em, Blogger Nathalie Sundesten Landin said...

Helt sjukt! Vilka alternativ de har!

 
At 1/25/2006 09:07:00 em, Anonymous Statistikkontoret said...

Ett enkelt faktatest. Varför är du rädd för det?

Det är svårt att inte tolka det som att du vill undvika fakta för att istället tycka utifrån förutfattade meningar.

 
At 1/25/2006 09:14:00 em, Blogger Ssargon said...

"Helt sjukt! Vilka alternativ de har!"

Eh, alternativen är väl de siffror som hörts mest i media vad jag vet.

Till bloggförfattaren vill jag säga att det vore intressant att se dig svara på frågorna. Att du istället väljer att låta bli och skriva en blogg om det (som tar längre tid att skriva än det tar att svara på frågorna) gör att det känns som om du slingrar dig. Så svårt kan det väl inte vara att svara på frågorna?

Jag kan förstå att det är svårt att acceptera att den ideologi man står för har representanter som för jämnan kablar ut rena faktafel och ganska skumam siffror men man KAN vara feminist och sanningsenlig samtidigt. Jag vet för jag har träffat en del som är det. Själv är jag dock inte feminist för jag tycker inte att könsmaktsteorin stämmer och då känns det lite olustigt att tillkänna sig en ideologi som till en majoritet bestå av folk som håller könsmaktsteorin som den högsta sanningen.

Jämställdhet är jag dock för precis som 90-95% av alla jag känner.

 
At 1/25/2006 09:59:00 em, Anonymous Luttrad said...

Märkligt hur bloggaren bara avfärdar "testet" såsom något som är irrelevant. Här kommer en utmaning svara på frågorna (det räcker med att återge bokstavsalternativen- så blir det inte så jobbigt för dig).

Faktum är att ett av alternativen på varje fråga är rätt! De andra är det inte!

A lla frågor får sitt svar så småningom.

C ase closed skulle kanske någon säga.

D et är bara knasbollar som tror att läkemedel bara eller huvudsakligen testas på män.

B ara feminister tror att kvinnor arbetar mer än män.

D et finns ingen löneskillnad för lika arbete mellan könen.

Kom in i matchen!

 
At 1/25/2006 11:41:00 em, Blogger Maryam said...

Ojojoj vad rädd jag är. Jag är så rädd för att svara på era frågor. Jag är så rädd för att feminismen bara är ett påhitt...Nehej. Jag är inte rädd för ett jäkla skit. Som jag sa är det inte relevant om det är 16 eller 75 kvinnor som dör varje år på grund av kvinnomisshandel. Det relevanta är att människor mördas. Det vill jag stoppa.

Faktum är att jag tror att det är ni, grabbarna grus som är rädda. Rädda för feminismen.

Och förresten tog det inte så lång tid att skriva postningen. Jag skriver väldigt snabbt.

 
At 1/26/2006 12:00:00 fm, Anonymous Fredrik Runebert said...

Maryam: All misshandel och alla våldtäkter ska motarbetas. Orättvisor överhuvudtaget ska motarbetas. Men för att göra det måste man ha fakta om problemen. Man kan inte bara gissa och låta ideologin gå före fakta.

Frågorna är också relevanta när frågan om patriarkatet existerar eller inte ska besvaras.

Luttrad: Du fick fyra av fem rätt. Ditt enda fel handlar om sjukvården där rätt svar är: "c. Ja, till en början testas mediciner främst på friska män.
Läkemedelsbolagen tar hänsyn till de risker som läkemedelstester kan medföra
foster. Men alla läkemedel testas på båda könen innan de godkänds."

Men du är väl godkänd!

 
At 1/26/2006 12:33:00 fm, Blogger Ssargon said...

Vem har sagt att du är rädd Maryam? Jag sa bara att det ser ut som om du slingrar dig, synd att du tog det fel. Angående att du tror att "vi" är rädda så har du fel. jag är itne rädd för feminismen. Jag är dock rädd för urholkandet av vårat rättssystem och vår demokrati. Sen bör jag kanske tillägga att säga till någon annan att "du är bara rädd" är en härskarteknik. Så tagga ner.

Människor mördas MEN det mördas men män än kvinnor så varför ska gruppen kvinnor ses som extra utsatta? Är inte det lite väl magstarkt? Det enda försvaret man kan komma med är om man tror på könsmaktsteorin vilket jag aldrig sett bevisad.

Bevisa könsmaktsteorin så kan jag hålla med dig om att kvinnor är extra utsatta. Det är bara att sätta igång...


P.S Bra att du skriver snabbt, sådant har man nytta av att motparten i en diskussion kan göra. Jag avskyr att vänta. ;-)

 
At 1/26/2006 12:35:00 fm, Blogger Ssargon said...

Såg att "Stetestikkontoret" antog att du var rädd. ;-)

I och med det så antog du att alla andra som inte håller med dig anser att du är rädd och angriper dom för något som en person skrev. Det verkar faktiskt rätt onödigt tycker jag.

 
At 1/26/2006 08:40:00 fm, Blogger Kruzze said...

Om det inte tog så lång tid att skriva "postningen" så borde det ju tagit ännu kortare tid att skriva ditt svar på frågorna. Så rent spontant känns det som det inte är "tidsödslande" som är den egentliga orsaken till varför du inte svarar.

 
At 1/26/2006 04:42:00 em, Anonymous Dinosaur said...

"Som jag sa är det inte relevant om det är 16 eller 75 kvinnor som dör varje år på grund av kvinnomisshandel. Det relevanta är att människor mördas. Det vill jag stoppa."

Vet du hur många män som dör av en kvinnas hand eller tillhygge varje år?

Nån som kan hjälpa fröken med svaret på frågan?

 
At 1/26/2006 08:10:00 em, Anonymous Anonym said...

Men jisses - från vilken planet är ni?
Lönegapet mellan män och kvinnor ligger i stort sett på samma nivå som på 80-talet – kvinnor tjänar cirka 83 procent av männens löner.

Efter ett helt arbetsliv, med ackumulerad skillnad under 40 år och medräknad reallöneökning, tjänar mannen över en kvarts miljon mer efter skatt. Och då har inte effekterna på pensionen räknats med…

 
At 1/26/2006 08:27:00 em, Anonymous Dinosaur said...

Det finns ingen lönediskriminering:

http://www.mediainstitutet.se/rapporter/rapport.asp?rappId=173

http://www.ne.su.se/ed/pdf/25-1-emm.pdf

http://www.arbetsgivarverket.se/pressinfo/2002/Pressmedd_020522.pdf

 
At 1/26/2006 08:31:00 em, Anonymous Dinosaur said...

4 män dör varje år av en partners eller fd. partners våld jämfört med 16 kvinnor. Om det var 16 eller 75 spelade ingen roll, alltså spelar skillnaden i antal mord på män av kvinnor och av män på kvinnor ingen roll. Eller?

 
At 1/26/2006 11:58:00 em, Blogger Tommy Jensen said...

Om man kollar på www.antifeminist.nu och letar fram gamla "webbfrågor" så hittar man en del lätt skrämmande saker.
Ganska snabbt blir det tydligt att en förmåga att göra enkäter av hög kvalitet saknas.
Att antifeminist.nu skulle främja en debatt om feminismen är ju bara blaha blaha. Grabbarna Grus - get real. Ni vill ha er lilla klubb där ni kan sitta och tycka synd om er själva. Stackars stackars er om ni upplever er diskriminerade.

 
At 1/29/2006 08:25:00 em, Anonymous Fredrik Runebert said...

Tommy Jenssen: Så du likställer webfrågor med enkäter? Bra jobbat, du kanske ska fundera på din egen kompetens innan du använder tangentbordet för att kommunicera med andra. En fördel är att man har något vettigt att yttra.

Om något är skrämmande med webfrågorna finns det inget som hindrar dig från att ge ett exempel och utveckla resonemanget.

Om något är fel med enkäten så föreslår jag att du konstruktivt kritiserar den. Om du inte har något att komma med föreslår jag att du inget skriver.

Och saknar man argument höjer man rösten och använder sig namecalling: Grabbarna grus.

Är du nöjd med din insats?

 
At 1/31/2006 10:13:00 em, Anonymous Björn said...

Någon skrev att lika lön för lika arbete råder. jag är tveksamtill sanningshalten men det är ju inte där det största problemet ligger även om det upplevs som tydligast där. det stora problemet är att kvinnodomenerade arbeten averlag ligger hästlängder efter mansdominerade.

 
At 1/31/2006 10:31:00 em, Anonymous Fredrik Runebert said...

Björn: Tacka det offentliga monopolet för det.

Dessutom finns det inget som hindrar kvinnor från att ta lika mycket risker som män samt välja de yrken som män väljer.

Vad gäller lika lön för likvärdigt arbete:

Eva M. Meyersson Milgrom har visat att löneskillnaderna ligger mellan 1,4 % - 1,7 % för den privata arbetsmarknaden och arbetsgivarverket visar att skillnaden är 1,5 % för statsanställda 2004. (En studie som jag tyvärr inte funnit någon länk till visar att män är mer produktiva än kvinnor vilket ger en siffra på 0,7 % i löneskillnader). På den privata tjänstemarknaden har dock Milgrom kommit fram till 5 %, men det kategorin är mer grov än för arbetare (blue-collar). Dessa siffror är dock enbart oförklarade löneskillnader, en x-faktor, och inte ett bevis för lönediskriminering.

Talet om 83 % av männens löner handlar om rålönegapet vilket är fullständigt irrelevant när man ska undersöka frågan om könsdiskriminering. Givetvis måste man ta hänsyn till faktorer såsom hel- eller deltid, privat eller offentlig sektor, arbetsgivare, yrkesgrupp, ålder, utbildning, arbetsmarknadserfarenhet, annan erfarenhet, social kompetens osv. Alternativet 8 % är SCB:s ganska grova siffra på löneskillnader efter att ha tagit hänsyn till ålder, utbildning, arbetstid, skillnader mellan privat och offentlig sektor samt olika yrkesgrupper.

Läs Eva M. Meyerssons Milgrom (m.fl.) studie ”Equal Pay for Equal Work? Evidence from Sweden and a comparison with Norway and the U.S” som visar att skillnader på den privata marknaden ligger mellan 1,4 % här: http://www.meyersson.com/wage5-equalpayequalwork.pdf

Läs också om det så kallade glastaket: http://www.meyersson.com/glass_Ceiling_03_19_20041.doc

Läs arbetsgivarverkets studie här som visar en löneskillnad på 1,5 procentenheter bland statsanställda: http://www.arbetsgivarverket.se/publicerat/agv_informerar/2005/agv-info_loneskillnader_2004.pdf

SCB:s statistik publicerat i ”På tal om kvinnor och män”: http://www.scb.se/Statistik/LE/LE0201/2004A01/LE0201_2004A01_BR_X10ST0401.pdf

 
At 5/08/2006 05:46:00 em, Blogger oskar said...

Maryam,
Det hade varit kul att se dina svar på enkäten. Vad jag kan se är det inget fel på frågorna eller svarsalternativen. Eller?

 

Skicka en kommentar

<< Home