Hej!

"Människor lever så kort tid, vi är ganska betydelselösa och det är just det som gör att det mesta kan bli så betydelsefullt. " Laleh

21 november 2005

Sosserecept.se regerar!

Bland mina arbetsuppgifter just nu är att kommunicera socialdemokratisk politik ut till oss i Stockholms län. Som ett led i detta har vi under veckorna 47 och 48 en höstkampanj. I materialet finns en broschyr "Tre recept för matbordet, och ett för framtiden" som vi har spånat fram på jobbet tillsammans med duktiga Helena och världens coolaste AD Patrik Berg. Till kampanjen hör också www.sosserecept.se. Hemsidan har en oerhört duktig SSU-kompis Anna Nikula hjälpt till med. Jag har gjort galna grejer för att få uppmärksamhet i en politisk kommunikation, mediebruset är ju så oerhört mycket, stort och högt så att man måste hitta nya kommunikationssätt. Men uppmärksamheten kring denna kampanj är ju helt oväntat jättepositiv! Moderaten Karolin A Johansson från Uppsala skriver: "Socialdemokraterna har anlitat en ny PR byrå. Den här gången är det Acne som med hjälp av en hemsidesidé ska frälsa svenska folket i den socialistiska läran. Och jag måste erkänna; det är nästan helt lysande. På sidan sosserecept.se kan vi följa såväl Mikael Damberg som Ingela Nylund Watz i deras matbestyr. Brytbröd med timjan, grön ärtsoppa och fruktsallad syns uppställda på uppstylade bilder. Konceptet är väldigt likt Arlakökets receptsida, men med politiken stilfullt inbakad. Reklamen är lysande och sidan är snygg. Men, ärligt talat. Sosserecept.se är för mycket glattig PR-byrå för att liksom passa ihop med dagens socialdemokrater. Visst, brytbröd med timjan måhända vara trendigt och det finns säkert någon självgod hipp PR-kille som kommit fram till att det är helt rätt för den tilltänkta målgruppen. Men. Dagens socialdemokrater, med Göran i spetsen, associeras bättre med pressylta och potatis. Passé, trist och tråkigt. Att Acnes kampanjsida kommer att uträtta storverk för Persson opinionsmätningar betvivlar jag." Tja, vad ska jag säga? Alla fel, Karolin. Inte är det Acne som har gjort kampanjen. Det är lite gammal hederlig sossig klurighet som står bakom. Inte är det heller ett uppstaylat kök vi befann oss i. Vi lånade en kompis kök nära kontoret. Däremot håller jag med om att fotografen har gjort ett utmärkt arbete. Och vad roligt att min gamle arbetskamrat Gudmundson (nej vi sågs aldrig in person, fast du ringde några gånger och frågade om jag ville vara med i Korseld och jag förklarade glatt att jag jobbade på samma arbetsplats som inte tillät dig att blogga! Tråkigt, för jag gillar programidén) ville vara på vårt spånarmöte för attans vad kreativa vi var och vad roligt vi hade! Jonas Morian skriver: "Gudmundson har uppmanat mig att recensera den nya kampanj som socialdemokraterna i Stockholms län dragit igång, med sajten sosserecept.se ("Tre recept för matbordet, och ett för framtiden"). På sajten får man se Mikael Damberg (riksdagsledamot och ordförande för socialdemokraterna i Stockholms län) och Ingela Nylund Watz (finanslandstingsråd i Stockholms län) laga mat och berätta varför man ska rösta på socialdemokraterna i valet 2006. Det sägs att Stockholms län står inför stora utmaningar och att socialdemokraterna arbetar "för en framtid där alla ingår i kalkylen". Man fokuserar på tre viktiga frågor: barns och äldres livssituation samt möjligheten till arbete. Och tja, vad ska jag säga? Ett lite annorlunda grepp onekligen. Det är nog klokt att uppmärksamma länets ganska anonyma politiker och placera dem i privata miljöer som deras egna (?) kök. Det är ju ingen hemlighet att människor i dag har lättare att identifiera sig med och sympatisera med människor snarare än partier och ideologier, så där är man nog inne på rätt spår. Bildvalen var väl kanske inte de allra roligaste, men formspråket anknyter till partiets centrala kampanj - signerad reklambyrån Acne. Själv undrar jag mest hur man tänkt locka besökare till själva kampanjsajten? Jag hittar inga länkar till den vare sig på partiets centrala webbplats eller på socialdemokraterna i Stockholms läns. Inte heller har jag sett något om kampanjen i de utskick jag med viss regelbundethet får från de partiföreningar jag är medlem i. Skumt. Faktum är att jag nog hade missat det hela helt om inte Gudmundson tipsat mig om att Karolin A. Johansson uppmärksammat kampanjen." Jonas har helt rätt. Vi håller på att förändra socialdemokraterna i Stockholms läns webbplats och har inte lyckats länka, men det är klart vi ska göra det. Ni ser. Det är inte alls särskilt påkostat. För vi har inte mycket pengar och goda idéer är ju det enda som inte kostar typ. Syftet? Vi vill prata politik med folk. Vi vill prata politik som betyder något. Vi vill att människor ska sluta med att bara ha åsikter vid köksbordet. Vi vill att de ska upptäcka politiken som ett verktyg för samhällsförändring. Så kul att vi lyckades vara flashiga utan att vilja vara det. Och kul att ni verkar vara positiva till idéerna...

1 Comments:

At 12/08/2005 06:07:00 em, Blogger Gudmundson said...

Ja, jag grämer mig för det där spånmötet. Måste ha varit enormt.

Men du, jag har glömt, vad var det du jobbade med när vi var kollegor?

 

Skicka en kommentar

<< Home