Hej!

"Människor lever så kort tid, vi är ganska betydelselösa och det är just det som gör att det mesta kan bli så betydelsefullt. " Laleh

28 november 2005

Hem från fullmäktige

Ännu ett till synes kommunfullmäktige har nått sitt slut. Jag tycker kommunfullmäktigemötena i Solna är skittråkiga. Samma gubbar talar om samma saker jämt. Moderatgubbarna pratar om biltullar, skatteutjämning och fler poliser. Vänsterpartigubbarna talar om behovet av högre skatt och mer resurser till allt. Mitt i detta står vi sossar som försöker få in några punchlines och kanske, gud förbude för moderatstyret få med några kreativa förslag. Trots att mötena är öppna för allmänheten brukar det inte vara en själ där. Lokaltidningen med världens sämsta bevakning, Mitt i Solna, jagar hellre stories om skabbrävar än om viktiga politiska beslut. Kort sagt. Öken. Hade inte politiken bestått av fantasieggande diskussioner i SSU, möten med människor och politikerprao på Dungens förskola hade jag lagt av för länge sen. En behållning har dock fullmäktigemötena. Och det är samtalen med riktigt intressanta människor. Barn- och utbildningsförvaltningens nya chef, Cecilia Strömberg är en av dessa. Jag fick förmånen att diskutera instrument för resursfördelning mellan elever med henne idag. Hon vill nämligen använda sig av det av Skolverket (ha! min engelskalärare i högstadiet sa alltid att först kommer Gud, sen kommer Skolverket) framtagna analysverktyget SALSA. Med SALSA kan kommuner och skolor bedöma kommuners och skolors samlade betygsresultat i ett riksperspektiv. Genom att ta hänsyn till skolors elevsammansättning kan kommuner och skolor få en ny utgångspunkt för diskussion och analys av skolors förutsättningar, processer och resultat. Så intressant för mig som när jag satt i barn- och utbildningsnämnden 2000-2002 många gånger påpekade något självklart - lika förutsättningar kräver olika resurser. Att Cecilia Strömberg dessutom är ett under av pedagogisk tydlighet i den genombyråkratiserade kommunala världen gjorde inte samtalet mindre intressant. Och nej. Jag dömer inte ut demokratin bara för att jag dömer ut Solna kommuns högsta beslutande organ. Jag säger bara att politiker får de väljare de förtjänar. Och väljer man att en gång i månaden stänga in sig i en iskall (man får frostskador!) sal och käbbla för att sedan votera att den borgerliga majoritetens förslag vinner med två röster (surprise!) får vi skylla oss själva. Personligen tycker jag att det är bättre att driva oppositionspolitik på torg under snöstormar (som i morse på Frösunda torg kl. 7) eller när vi knackar dörr (som nästa tisdag i Hagalund). Hmm. Det är dags för en genomgående förändring av den demokratiska processen. Men för att det ska gå att genomföra måste vi vinna kommunalvalet i Solna. Och för att jag ska kunna bidra med det måste jag gå och lägga mig. God natt.

1 Comments:

At 11/29/2005 10:14:00 fm, Blogger Nathalie Sundesten Landin said...

Nu har jag också skrivit om fullmäktige...:-)

 

Skicka en kommentar

<< Home